fot. unsplash
Połowa października już za nami, także w tym miesiącu nowości
wydawnicze lądują na blogu z lekkim opóźnieniem, ale w końcu są. Oto osiem
książek, które wydały mi się szczególnie ciekawe.
1. Marcelina Szumer-Brysz, „Wróżąc z fusów. Reportaże z
Turcji”, Czarne
Opis wydawcy: Od zawsze w rozdarciu – między Europą
i Azją, islamem i świeckością, tradycją i nowoczesnością –
również dziś Turcja stoi na rozdrożu. Schedę po ojcu narodu, Mustafie Kemalu
Atatürku, do niedawna niepodzielnie królującym w tureckich sercach,
przejmuje Recep Tayyip Erdoğan, przez wielu porównywany do złego ojczyma, który
rozprawiając się bezwzględnie z politycznymi oponentami, szybko trwoni
cywilizacyjne zdobycze swoich poprzedników. Albo – jak uważają inni – przywraca
wspaniałą osmańską tradycję i istotę tureckiego ducha, który bez religii
i rodziny byłby pusty. Ale Turcja to nie tylko polityka. To również
producent święcących międzynarodowe triumfy seriali telewizyjnych, nowy dom
tysięcy syryjskich uchodźców, miejsce, w którym środowiska LGBT mają
odwagę rozwinąć swoją tęczową flagę, ulubiony cel podróży spragnionych słońca
i miłości, być może nowy potentat turystyki religijnej – to tu przecież
kiełkowało chrześcijaństwo, tu mieszkali pierwsi święci, apostołowie,
a nawet Maryja. Warto zatem wzorem autorki odrzucić stereotypy
i spojrzeć w twarz prawdziwej Turcji, która wciąż przyciąga
i odpycha, niepokoi i fascynuje.
2. Piotr Sommer, „O krok od nich. Przekłady
z poetów amerykańskich”, Karakter
Opis wydawcy: Nowe, rozszerzone wydanie legendarnej
antologii przekładów najważniejszych poetów amerykańskich XX wieku. Każdy
z poetów – Charles Reznikoff, e.e. cummings, John Berryman, Robert Lowell,
Allen Ginsberg, John Cage, Frank O'Hara, John Ashbery, Kenneth Koch, a także
nieobecni w pierwszym wydaniu William Carlos Williams, David Schubert
i James Schuyler – jest w książce reprezentowany pokaźnym wyborem
wierszy, tworzącym niemal osobny tomik. Poszczególne części antologii otwierają
reprodukcje obrazów wybitnej amerykańkiej malarki, Jane Freilicher. Książka
zawiera też obszerne posłowie tłumacza i autora wyboru, Piotra Sommera.
3. Joanna Kuciel-Frydryszak, „Służące do wszystkiego”,
Marginesy
Opis wydawcy: Sprzątały, zmywały, froterowały, prały.
Gotowały, cerowały, szyły. Współczuły, przytulały, kochały, ratowały. Ocierały
łzy i nosy, bandażowały kolana i składały złamane serca. Bez nich zniknąłby
niejeden dom, załamało niejedno życie. Polskie „białe niewolnice” – zapomniana
grupa kobiet z najniższej warstwy społecznej z pierwszej połowy XX wieku:
niedoceniona, wykorzystywana, upokarzana i przemilczana do dziś. Wiejskie
dziewczęta zaczynające służbę najczęściej w wieku lat piętnastu. Pozbawione
prawa do urlopu i wypoczynku, na nogach od świtu do nocy. Zarabiające grosze. Zaglądamy
do ich kuchennych nyż w eleganckich kamienicach i patrzymy, co robią, gdy mają
wychodne, obserwujemy je przy pracy i w sytuacji molestowania, wykorzystywania,
a także wtedy, gdy muszą oddać swoje często nieślubne dzieci. Ale praca
służącej to mimo wszystko awans i dotknięcie lepszego świata. Dla niektórych
służba stanie się epizodem. Inne w rodzinie chlebodawców znajdą przyjaciół i
opiekunów. Pierwsza w naszym kraju książka, która opowiada o losach kobiet
pracujących w Polsce w charakterze służących. To także opowieść o potrzebie
dominacji lepiej urodzonych nad biedakami, o różnicach klasowych, tarciach i o
zmieniającym się społeczeństwie.
4. Maya Jasanoff, „Joseph Conrad i narodziny globalnego
świata”, Wydawnictwo Poznańskie
Opis wydawcy: Joseph Conrad i narodziny globalnego świata łączy
w sobie historię, biografię i relację z podróży. Maya Jasanoff, jedna z
najlepiej zapowiadających się historyczek młodego pokolenia, podąża śladami
Conrada i historii z jego czterech największych dzieł: Tajnego agenta, Lorda
Jima, Jądra ciemności i Nostromo. W wizjonerskim stylu zgłębia
życie i czasy Conrada, ukazując dwie burzliwe epoki globalizacji – współczesną
i tę z przełomu XIX i XX wieku. Joseph Conrad urodził się na terenie imperium
rosyjskiego w 1857 roku jako Józef Teodor Konrad Korzeniowski. W wieku
szesnastu lat porzucił Europę Środkową, by zostać marynarzem. W ciągu
dwudziestu lat opłynął wszystkie morza świata, po czym zamieszkał na stałe w
Anglii i chwycił za pióro. Obserwował wzbierający, nastawiony na rywalizację
„nowy imperializm”, który panoszył się w niemal każdym zamieszkanym zakątku
naszego globu. Przyglądał się również z bliska miejscom położonym „o trzysta
mil od wszelkich poczt i telegrafów”. Widział hipokryzję, stojącą za
najważniejszymi ideałami Zachodu. W tej wykraczającej poza ramy gatunkowe,
porywającej intelektualnie i głęboko ludzkiej publikacji wyruszamy z autorką w
podróż do mrocznego jądra Conradowskiego świata – a stamtąd prosto do naszego
własnego jądra ciemności.
5. Wiesław Myśliwski, „Ucho Igielne”, Znak
Opis wydawcy: Ucho Igielne to poruszająca medytacja nad
ludzkim losem, pamięcią i historią, zagadkowością intymnych relacji, a przede
wszystkim nad tajemnicą spotkania młodości i starości. W powieści Myśliwskiego
jak w lustrze odbija się kawał polskiej historii ze wszystkim, co w niej
dramatyczne, bolesne, przemilczane i niewypowiedziane. Przede wszystkim jednak
jest to rzecz o tym, jak upływający czas odciska piętno na ludzkim
doświadczaniu siebie i świata. Piękna, głęboka literatura, w której
przenikliwość obserwacji i swoista czułość wobec człowieka splatają się z
wymiarem symbolicznym.
6. Tomek Michniewicz, „Chrobot. Życie najzwyklejszych ludzi
świata”, Wydawnictwo Otwarte
Opis wydawcy: Siedem podróży w czasie. A ponieważ czas dany
nam jest jako pamięć, będzie to siedem podróży przez siedem pamięci siedmiu
zwykłych ludzi. Niby ten sam świat i te same czasy, ale widziane z różnych
perspektyw – mieszkańca Ugandy, USA, Kolumbii, Indii, Finlandii, Zimbabwe i
Japonii. Siedem opowieści zwykłych ludzi o problemach, wyzwaniach, szansach i
możliwościach. Ich zestawienie uświadamia, jak wiele zależy od tego, czy miało
się szczęście urodzić się tu, a nie gdzieś indziej. Siedem ludzkich historii i
jedna próba odpowiedzi na pytanie, po co to wszystko. Najnowsza książka
nagradzanego reportażysty Tomasza Michniewicza to niezwykłe połączenie zapisu
osobistych historii i wnikliwego spojrzenia na globalne problemy współczesnego
świata. Autor w niezwykle plastyczny i wiarygodny sposób pokazuje świat takim,
jak widzą go bohaterowie, zmuszając do refleksji nad kondycją człowieczeństwa.
7. Ryszard Kapuściński, „Jeszcze dzień życia”, Agora
Opis wydawcy: Ten kultowy reportaż to głos przeciw wszelkiej
wojnie. Ryszard Kapuściński nazywał go swoją pierwszą prawdziwą książką. Wojnę
domową w Angoli, tuż przed uzyskaniem przez ten kraj niepodległości 11
listopada 1975 r., reporter opisuje przez pryzmat doświadczeń indywidualnych
swoich bohaterów i własnych. To książka bardzo osobista. Nie tyle o samej
wojnie, ile o zagubieniu w chaosie, bezsensowności ponoszonych ofiar,
niepewności jutra.
8. Marta Handschke, „Brzuch matki boskiej” Czarne
Opis wydawcy: Cztery pokolenia kobiet na życiowym szlaku od
poleskiej wsi Gęś po rybacką Ustkę. Szlaku krętym, wyboistym, brukowanym
tęsknotami za lepszym życiem – na wskroś kobiecymi i brzemiennymi
w skutki niczym okrągły jak jabłko brzuch Matki Boskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz