Wojna secesyjna. Wirginia, pierwszy tydzień maja. Amelia Dabney,
młoda uczennica żeńskiej szkoły z internatem, spędza popołudnie na zbieraniu
grzybów. Nie ma ich zbyt wiele. Znajduje jednak coś ciekawszego. Rannego żołnierza.
Historia niecodziennego znaleziska otwiera powieść „Na pokuszenie”. Rozpisana
na głosy kobiet i dziewcząt książka, to duszna i pełna napięć relacja z pobytu
młodego kaprala w zamieszkanej wyłącznie przez kobiety posiadłości Marthy
Farnsworth.
Kapral John McBurney, irlandzki najemnik walczący
po stronie Unii, burzy spokój mieszkanek internatu. Kiedy właścicielka położonej
w pobliżu pola bitwy posiadłości postanawia mu pomóc i umieścić w jednym z
pokoi, sytuacja zaczyna gęstnieć. Do głosu dochodzą tłumione dotąd potrzeby i
frustracje. Skrywane namiętności ożywają z nową siłą. Jedyny w domu mężczyzna
budzi emocje, które z każdym dniem jego pobytu rosną. Dawna harmonia okazuje
się być jedynie iluzją. Marną powłoczką, która pęka w szwach przy pierwszym
impulsie.
Różnorodne spojrzenia bohaterek-narratorek, ich indywidualny
język oraz historie i motywy postępowania sprawiają, że książkę czyta się naprawdę
świetnie. Zazdrość i zawiść, manipulacje, rosnące
napięcie seksualne - to wszystko wciąga i nie pozwala się od tej historii oderwać.
Gra o względy przeistacza się w grę o życie. Trwa walka, której ofiara do ostatniej
chwili pozostaje nieznana.
Ta historia to świetny materiał na scenariusz filmowy.
Trudno się dziwić, że ekranizacja Sofii Copolli, to już drugie przeniesienie na
ekran powieści Cullinana. Co ciekawe, swoista wojna płci, toczona przez
bohaterów książki, ma miejsce także w przypadku reżyserów. Copolla proponuje nam
bowiem polemiczną wobec ekranizacji z 1969 roku wersję opowieści. Po „Oszukanym”,
w którym dominował męski punkt widzenia i nie brakowało mizoginii, Coppola znów
oddaje głos kobietom. Ale nie wszystkim. W jej ekranizacji nie pojawia się bowiem czarnoskóra służąca. Jak więc to zwykle bywa, książka pozostaje najlepsza.
Thomas Cullinan, "Na pokuszenie", Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2017