czerwca 21, 2018

Booknet (56): Literacki przegląd tygodnia - 8 najciekawszych materiałów prasowych


W tym tygodniu polecam Wam 8 ciekawszych materiałów prasowych, radiowych i kilka newsów z około literackiego świata. Miłej lektury i miłego słuchania (Anda Rottenberg w Radiu Książki naprawdę jest warta Waszego czasu!).

1. "Nigdy nie chciałem być poetą". Rozmowa z Ernestem Bryllem
- W 1979 roku napisałem kilka wierszy, m.in. "Za czym kolejka ta stoi", które weszły do "Kolędy Nocki". Wysłałem je do redakcji i zaprzyjaźniony ze mną krytyk napisał: "Drogi Erneście, nie będziemy drukować, ponieważ wpadasz w obiegowy pesymizm. Polska rozwija się, a nie stoi w kolejce".

2. Anda Rottenberg w Radiu Książki
W tym tygodniu gościem Michała Nogasia jest Anda Rottenberg, historyczka sztuki, kuratorka, publicystka, w latach 1993-2001 szefowa Zachęty. Właśnie ukazała się "Depresja berlińska. Dziennik", zapis wydarzeń z życia i przemyśleń z okresu jesień 2015 - lato 2016.

3. Martyna Bunda laureatką Literackiej Nagrody Gryfia 2018
„Mój późny debiut przyszedł w dobrym czasie” – mówiła Martyna Bunda, odbierając statuetkę za najlepszą książkę 7. edycji szczecińskiej nagrody.

4. Polska premiera ekranizacji „Na plaży Chesil” Iana McEwana zapowiedziana na 13 lipca!
Nominowana do Oscara Saoirse Ronan („Lady Bird”) i Billy Howle („Dunkierka”) zagrali w zmysłowym romansie na podstawie powieści i scenariusza Iana McEwana, autora słynnej „Pokuty”. Polska premiera filmu „Na plaży Chesil” w kinach od 13 lipca!

5. Zbiór reportaży "Przecież ich nie zostawię" o żydowskich opiekunkach czasów II wojny światowej. Lektura obowiązkowa
Zło nie jest banalne, tylko złe. Banalne są ignorancja i niewiedza. Choć nie znamy pełnej tożsamości kilkunastu bohaterek "Przecież ich nie zostawię", choć znów powtarzamy słowa: getto, wywózka, SS-mani, gestapo, Auschwitz - to czytając tę książkę, możemy wyjść poza tę banalność.

6. „Kochając Pabla, nienawidząc Escobara” – ekranizacja wspomnień ukochanej słynnego barona narkotykowego od 15 czerwca w kinach
Dokładnie rok temu na rynku polskim ukazała się książka „Kochając Pabla, nienawidząc Escobara” Virginii Vallejo – kochanki Escobara, największego barona narkotykowego na świecie. A już 15 czerwca do kin trafi film o tym samym tytule, będący ekranizacją autobiografii. W główne role wcielili się Penelope Cruz i Javier Bardem.

7. Natalia Fiedorczuk-Cieślak: nie chcę pisać książek, które są ideologicznie wygodne [WYWIAD]
Odwiedziłam mnóstwo blogów kobiet, które piszą o religii i o chrześcijaństwie w kontekście współczesności. Weszłam w świat, z którym się wcześniej zupełnie nie utożsamiałam, to otworzyło mnie na pewne zjawiska i trochę ogołociło ze stereotypowego myślenia. Zaczęłam rozumieć, dlaczego porządek konserwatywny jest pożądany. Bo wiem, ile mnie moja wolność kosztuje, wiem, jaki mozół musiałam wykonać, jak skonfrontować się z tym, w czym dorastałam, żeby uzasadnić własne wybory - mówi Natalia Fiedorczuk-Cieślak w rozmowie z Emilią Padoł.

8. Michał Nogaś o "obcym", którego pełno w literaturze i dzisiejszym świecie
Możemy wyrzucić słowo "obcy" ze słownika, ale przecież czujemy obcość wobec ONR-owców wykrzykujących nienawistne hasła, Rybaka palącego kukłę w rynku czy siejącego nienawiść księdza Międlara - mówi Michał Nogaś, dziennikarz "GW", kurator tegorocznej edycji Europejskiej Nocy Literatury


*****************

Śledzę około literackie wydarzenia. Przeglądam prasę i internet. Wyszukuję ciekawe informacje, inspirujące filmiki i ważne rozmowy. Część na bieżąco publikuję na facebookowym fanpage’u. W piątek, zebrane i uzupełnione o dodatkowe materiały, lądują w postaci „Booknetu” na blogu.

Chcesz być na bieżąco? Polub bloga na Facebooku!

Zdjęcie: Unsplash

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Projekt: książki , Blogger