Fot. Unsplash
Reportaże, powieści, komiksy i manifesty. Długo oczekiwane
nowości i wznowienia. Debiuty i klasyki. We wrześniu w księgarniach naprawdę będzie
w czym wybierać!
1. „Wyhoduj sobie wolność. Reportaże z Urugwaju”, Szymon
Opryszek i Maria Hawranek, Wydawnictwo Czarne
Opis wydawcy: „Urugwajczycy kochają długie weekendy tak samo
jak wolność” – mówi o rodakach José Mujica, były prezydent
i najskromniejszy celebryta świata, który do pracy jeździł 20-letnim
garbusem, a lwią część pensji oddawał na cele charytatywne.
Urugwaj jest jak puzzel z innej układanki, który nie
pasuje do reszty kontynentu. Choć ten kraj zajmuje powierzchnię niewiele
większą od Grecji i mieszka w nim zaledwie trzy i pół miliona
ludzi, istotnie różni się od sąsiadów. Stabilny politycznie i ekonomicznie,
nie przystaje do niemal żadnych europejskich stereotypów o Ameryce
Łacińskiej. To jedno z najbardziej laickich państw świata. Jako pierwsze
całkowicie zalegalizowało uprawę i spożycie marihuany, pary jednopłciowe
mogą tu adoptować dzieci, a prostytutki płacą składki na ubezpieczenie
społeczne. Każdy uczeń dostaje od państwa laptop, emeryt – tablet,
a imigrant i uchodźca, nawet były więzień Guantanamo – szansę na nowe
życie.
„Wyhoduj sobie wolność” to reporterska opowieść
o niezwykłym eksperymencie społecznym i otwarte pytanie
o granice dla marzycieli i wizjonerów, próbujących wykuwać nowy,
lepszy świat.
2. „Pewnego lata”, Mariko Tamaki i Jillian Tamaki, Kultura
gniewu
Opis wydawcy: „Pewnego lata” to nagrodzona m.in. prestiżową
nagrodą im. Eisnera powieść graficzna napisana przez Mariko Tamaki, a
zilustrowana przez jej kuzynkę Jillian. Bohaterkami dwie przyjaciółki – Rose i
Windy – jeszcze dziewczynki, ale już za chwilę nastolatki.
Opowieść zaczyna się, gdy Rose przyjeżdża z rodzicami do ich
domku w miejscowości Awago, by spędzić tam kolejne letnie wakacje. To ich
miejsce wypoczynku, od kiedy dziewczynka pamięta, ale tego lata wszystko się
zmieni. Rose wplątana zostanie w nastoletnie miłości i rodzinne kryzysy. Wraz z
przyjaciółką będzie musiała zmierzyć się z tajemniczym i niepokojącym światem
dorosłych.
3. „Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II
wojny światowej”, Joanna Ostrowska, Wydawnictwo Marginesy
Opis wydawcy: Seksualność w trakcie zbrojnego konfliktu
najczęściej sprowadza się do przemocy: masowych gwałtów, zniewolenia,
naznaczania. Doświadczenie seksualnej pracy przymusowej w nazistowskim burdelu
nadal pozostaje w sferze tabu. Przemilczany pozostaje sam fakt istnienia systemu
kontrolowanego nierządu, przemilczane są jego ofiary. Przemilczany jest też
okres powojenny – czas, w którym wojenny los kobiet równał się z grzechem
kolaboracji, kobiet, którym publicznie golono głowy za intymne relacje z
wrogiem.
Historia seksualnych pracownic przymusowych w okresie wojny
nigdy nie będzie klasyczną narracją. Prawdopodobnie nigdy nie stanie się też
częścią polskiej pamięci zbiorowej. Jest już za późno. Mikrobiografie bohaterek
tej książki pozostaną niedokończone. Rzadko zdarza się, żeby któraś z ofiar
pozostawiła świadectwo, nikt też nie zadbał o to, aby zaświadczyły o swojej
przeszłości. Powojenne milczenie o ich cierpieniu było najprawdopodobniej
najsurowszą karą. Ich cierpienie pozostało niewypowiedziane.
Dotychczas nie było „odpowiedniego” momentu. Nadal tak zwani
więźniowie asocjalni, homoseksualiści, ofiary przemocy seksualnej to
„nieistotne wyjątki”. Strach było o nich mówić. Nie mogliśmy albo nie
chcieliśmy o nich usłyszeć. Joanna Ostrowska wypełnia tę lukę.
4. „Dziwniejsza historia” Remigiusz Ryziński, Wydawnictwo
Czarne
Opis wydawcy: Kiedy płonęło getto, Hubert spoglądał na niebo
w płomieniach z okna rodzinnego mieszkania na warszawskiej Ochocie.
Michał w tym samym czasie ukrywał się przed Niemcami w kopcu
kartofli. Jeden i drugi od początku wiedzieli, że inność potrafi być
zagrożeniem, a homofobię i antysemityzm łączy więcej, niż mogłoby się
wydawać. Wiedzieli też, że sami są „inni”, a wyjście z szafy
oznaczałoby narażenie się na ostracyzm.
Bohaterów u Ryzińskiego jest więcej: Jurek
z międzywojennej Podkowy Leśnej, który chłopaków pojechał szukać do
Warszawy, Lulla – najstarsza polska drag queen, Iza – lesbijka, córka
wiedeńskiej Żydówki. Łączy ich wykluczenie ze względu na orientację seksualną
i silna potrzeba walki o swoje człowieczeństwo.
Dziwniejsza historia to poruszająca opowieść
o obcości i samotności. To także podróż po warszawskich ulicach lat
wojny i PRL-u, które pod pozorem szarego życia kryły zaskakująco tęczową
wolność.
5. „Burka w Nepalu nazywa się sari”, Edyta Stępczak, Znak
Opis wydawcy: Mówi się, że rozpacz jest czarna, a
codzienność szara. W Nepalu nie widuje się często tych odcieni, tu życie jest
kolorowe. W hipnotyzującym ulicznym tłumie uwagę przykuwają wielobarwne sari,
jeden z tradycyjnych kobiecych strojów, jakże inny od noszonej przez Afganki
bezkształtnej burki, która jest dla nas symbolem uciemiężenia kobiet.
Tymczasem życie Nepalek niewiele różni się od życia muzułmanek. Pod grubszą warstwą pozorów i piękniejszą szatą kryje się bardzo podobna rzeczywistość.
Reportaż Edyty Stępczak to przejmująca opowieść o współczesnych nepalskich kobietach, które nie chcą już żyć w tradycyjnym, patriarchalnym społeczeństwie i – stawiając na szali swoje bezpieczeństwo, zdrowie, a często nawet życie – próbują zmieniać zarówno nepalską mentalność, jak i opresyjny system. Rozdarte między tradycją, uwierającą jak sztywny gorset, a aspiracjami i dążeniami, które rozbudza w nich nowoczesny świat, walczą o podstawowe prawa człowieka.
Tymczasem życie Nepalek niewiele różni się od życia muzułmanek. Pod grubszą warstwą pozorów i piękniejszą szatą kryje się bardzo podobna rzeczywistość.
Reportaż Edyty Stępczak to przejmująca opowieść o współczesnych nepalskich kobietach, które nie chcą już żyć w tradycyjnym, patriarchalnym społeczeństwie i – stawiając na szali swoje bezpieczeństwo, zdrowie, a często nawet życie – próbują zmieniać zarówno nepalską mentalność, jak i opresyjny system. Rozdarte między tradycją, uwierającą jak sztywny gorset, a aspiracjami i dążeniami, które rozbudza w nich nowoczesny świat, walczą o podstawowe prawa człowieka.
6. „Kopnij piłkę
ponad chmury. Reportaże z Nepalu”, Iwona Szelezińska, Wydawnictwo Marginesy
Opis wydawcy: Nepal to kraj u progu zmian, w rozkroku
pomiędzy starym a nowym światem.
Iwona Szelezińska portretuje społeczeństwo w dobie po
trzęsieniu ziemi z 2015 roku, które zachwiało znanym porządkiem, pokrzyżowało
plany, złamało niejeden życiorys, ale też dało szansę. Kieruje uwagę w stronę
tych, których z reguły nie widać, których wygodniej jest nie dostrzegać, bo
zetknięcie z nimi wymusza zmianę postawy: ludzi teoretycznie zbyt słabych, by
stawili czoło sztywnym społecznym normom, sprostali oczekiwaniom ogółu. Ale czy
na pewno?
Spotkamy tu zmuszane do prostytucji ofiary handlu ludźmi,
dzieci odratowane z więzienia, które urodziły się i wychowały za kratkami przy
boku osadzonych matek, boginię-dziewicę zatopioną w religijnej tradycji, ludzi
gór, dla których linia himalajskich szczytów stanowi granicę horyzontu. To
książka o konsekwencjach patriarchatu i nieugiętego konserwatyzmu. A także
opowieść o nepalskich kobietach i rodzącej się w nich sile.
Bohaterowie tej książki cenią wolność. Choć ich swoboda nie
jest bezpośrednio ograniczona, nieustannie podlegają rygorom tradycyjnego
świata, w którego wąskich ramach nie każdy ma szansę żyć całą pełnią. Autorka sprawdza,
na ile jest możliwe nie tyle poszerzenie tych ram, ile całkowite wyjście poza
nie, by żyć bez stygmatu i oddychać pełną piersią.
7. „Kobiety i władza. Manifest”, Mary Beard, Wydawnictwo Rebis
Opis wydawcy: „Nie da się łatwo wpasować kobiet w strukturę
zaprogramowaną jako męska – trzeba tę strukturę zmienić”.
Przekornie dowcipna, najbardziej znana brytyjska filolożka
klasyczna Mary Beard analizuje motywy genderowe i pokazuje, jak historia
traktuje silne kobiety. Począwszy od starożytności i uderzających wersów Odysei po
memy internetowe z Trumpem i Hillary Clinton – autorka bada kulturowe podwaliny
mizoginii, kwestię głosu kobiet w sferze publicznej, nasze kulturowe postawy
wobec relacji łączących kobiety z władzą. Na podstawie własnych doświadczeń z
seksizmem i agresją wiążącą się z płcią, z którymi spotkała się w Internecie,
pyta: jeśli akceptuje się niedopuszczanie kobiet do struktur władzy, to czy tej
władzy nie trzeba zdefiniować na nowo?
8. „Żona”, Wolitzer Meg, Wydawnictwo W.A.B.
Opis wydawcy: Kiedy kariera literacka Joego Castlemana sięga
szczytu, jego małżeństwo zmierza ku końcowi. Po wielu latach żona pisarza,
Joan, nie chce być już tylko żoną. Kiedyś poświęciła własną szansę na
obiecującą karierę, by stanąć u jego boku, a raczej – w jego cieniu. Oferowane
przez małżeństwo poczucie bezpieczeństwa, a także przekonanie o obowiązku wobec
męża tłumiły pragnienie ucieczki z nieudanego związku. Przez lata Castlemanowie
nauczyli się żyć nie ze sobą, ale obok siebie, tworząc sieć układów, pozorów i
tajemnic, dzięki którym wyglądali na szczęśliwą parę, choć w rzeczywistości
nigdy nią nie byli.
Meg Wolitzer kreśli niezwykłą opowieść o kobiecie, której życie zbiegło się z czasem istotnych przemian.
Przez mizoginistyczne lata 50., naznaczone jedynie powierzchownymi zmianami, po próg XXI wieku, oferujący wiele niedostępnych wcześniej możliwości. To historia walki o własny głos w świecie, który nie potrafi go wysłuchać i zrozumieć. To opis wyboistej drogi do autonomicznej tożsamości.
Meg Wolitzer kreśli niezwykłą opowieść o kobiecie, której życie zbiegło się z czasem istotnych przemian.
Przez mizoginistyczne lata 50., naznaczone jedynie powierzchownymi zmianami, po próg XXI wieku, oferujący wiele niedostępnych wcześniej możliwości. To historia walki o własny głos w świecie, który nie potrafi go wysłuchać i zrozumieć. To opis wyboistej drogi do autonomicznej tożsamości.
Na podstawie powieści nakręcono film z Glenn Close i
Jonathanem Prycem w rolach głównych.
9. „Przebłysk”, Robert Rient, Wielka Litera
Opis wydawcy: Robert Rient postanowił znaleźć raj.
Wyprowadził się z Warszawy, spakował plecak
i zdecydował wyruszyć w samotną podróż do najdalszych zakątków
świata, żeby zgubić siebie i ponownie odnaleźć.
Szlak prowadzi koleją transsyberyjską przez lodowatą Rosję,
dalej przez upalną Tajlandię, kolorową Malezję, baśniową Nową Zelandię,
tajemnicze Peru i Wyspy Wielkanocne. Jednak w poszukiwaniu siebie
przeszkadza mu ciało z jego uciążliwą psychosomatyką, krępująca bliskość
ludzi i podstępne pułapki zastawiane przez rozgadany umysł, który staje
się jego głównym kompanem. Umysł obarczony wiedzą i doświadczeniem,
trenowany przez lata w terapii, medytacji i szamańskich praktykach co
chwilę podsyła podróżnikowi myśl, że traci czas, donikąd nie zmierza,
niczego nie osiąga.
Poruszająca i intymna opowieść Rienta prowadzi przez
intensywny lęk, sen o przebudzeniu i najgłębsze pragnienia,
za które gotowi jesteśmy zapłacić każdą cenę. To również sensualna
kronika egzotycznych smaków, zapachów, fotografii, wzruszeń
i najważniejszego - pojednania.
Podróż Roberta Rienta prowadzi przez kraje
i kontynenty, przez niedoskonałość ludzkiego ciała, religijne
i filozoficzne prawdy i półprawdy, meandry umysłu, który próbuje
wyzwolić się z pułapek i schematów, wreszcie: przez inspirujące
teksty kultury.
Rient wyrusza też w głąb lasu - tam gdzie
nie ma internetu, łączności komórkowej i elektryczności.
Obserwuje, jak podróż otwiera i zatrzymuje pędzący umysł, każe podważać
zasady i nazywać kolejne, manipuluje pamięcią i stwarza historie.
Próbuje obserwować uczciwie to, co umie i wie o świecie,
by znaleźć to, do czego udało mu się dotrzeć samodzielnie. Mówi
o sobie: „zbierałem tak zwaną życiową mądrość przez całe życie, czuję się
przepełniony. Chcę wiedzieć kim jestem bez tych wszystkich idei, zasad
i wartości, które otrzymałem w spadku.”
10. „Weź się w garść”, Anna Krztoń, Wydawnictwo Komiksowe
Opis wydawcy: Nastolatki, przyjaciółki, dziewczyny. Iga,
Asia i Ania. Połączyły je pasje i wspólnie przeżywane problemy. ”Weź się w
garść” to niezwykły portret dziewczyn i kobiet, w którym niejedna czytelniczka
i czytelnik odnajdą swoją opowieść. Historia smutna i przejmująca, prawdziwa i
osobista, poruszający dokument o mijającej epoce napisany z kobiecej
perspektywy.
Anna Krztoń jest jedną z najważniejszych twórczyń polskiej
sceny komiksowej i choć to jej debiutancki album, w świecie komiksu jej
twórczość od lat ma wielu fanów i fanek.
Komiks powstał dzięki wsparciu w ramach Konkursu
Stypendialnego Gildia.pl.
11. „Nocny pociąg do Lizbony”, Pascal Mercier, Noir sur
Blanc
Opis wydawcy: Deszczowy poranek w Bernie. Raimund Gregorius
jak co dzień idzie do szkoły, w której od wielu lat uczy języków klasycznych.
Na moście Kirchenfeld widzi piękną nieznajomą, szykującą się do samobójczego
skoku…
Wkrótce potem berneńskiemu nauczycielowi wpada w ręcę
książka portugalskiego autora, Amadeu de Prado. Pod wpływem tych dwóch
okoliczności Gregorius, samotny intelektualista, w jednej chwili porzuci
dotychczasowe uporządkowane życie. Nocnym pociągiem podąży do Lizbony za
przewodnik mając książkę Portugalczyka, z którą nie rozstaje się ani na chwilę.
Poruszony do głębi zawartymi w niej refleksjami o miłości, przyjaźni, odwadze,
lojalności, samotności i śmierci, Gregorius pragnie dowiedzieć się jak
najwięcej o Amadeu de Prado. Odnajduje osoby bliskie portugalskiemu pisarzowi -
ich wspomnienia ukazują coraz to inne fakty z życia tego zagadkowego człowieka,
który, jak się okazuje, był także genialnym lekarzem i uczestnikiem ruchu oporu
przeciw dyktaturze Salazara. Stanie się on dla Gregoriusa „złotnikiem słów”,
mistrzem odkrywania nieznanych dotąd aspektów życia.
Czy jednak na pewno można wkroczyć w życie kogoś
innego i naprawdę je zrozumieć? Wyrwać się z dotychczasowej egzystencji i jedną
decyzją radykalnie zmienić swój los – czy warto to robić?
12. „Tirza”, Arnon Grunberg, Wydawnictwo Pauza
Opis wydawcy: Jörgen Hofmeester starał się zbudować idealne
życie dla siebie i swojej rodziny: ma pracę w renomowanym wydawnictwie, piękny
dom w najlepszej dzielnicy Amsterdamu, spore oszczędności, atrakcyjną żonę i
dwie piękne córki. Kiedy kolejne filary jego uporządkowanego świata walą się w
gruzy, Hofmeester nie może zrozumieć, dlaczego
wszystko dookoła się zmienia i czasem nie udaje się zrealizować nawet dobrze przemyślanych planów.
wszystko dookoła się zmienia i czasem nie udaje się zrealizować nawet dobrze przemyślanych planów.
Tirza jest najbardziej znaną książką Grunberga, wielokrotnie
nagradzaną, uhonorowaną między innymi nagrodami: holenderską Libris i belgijską
Złotą Sową. Została przetłumaczona na 21 języków. W 2010 roku holenderskie
środowisko literackie uznało Tirzę w badaniach tygodnika „De Groene
Amsterdammer” za jedną z najważniejszych powieści XXI wieku.
13. „Manhattan Beach”, Jennifer Egan, Znak
Opis wydawcy: Jest rok 1943, dziewiętnastoletnia Anna
Kerrigan nurkuje w okolicach Staten Island. Do tej pory, jako jedyna kobieta
nurek, schodziła pod wodę, by naprawiać zniszczone statki, które walczyły na
Pacyfiku. Teraz nurkuje w poszukiwaniu ciała swojego ojca.
Kilka lat wcześniej Anna towarzyszyła ojcu podczas wizyty w posiadłości Dextera Stylesa, szemranego biznesmena, który dorobił się na czarnym rynku w czasach prohibicji. Spotkanie na Manhattan Beach trwało krótko, jednak losy tych trojga splotły się już na zawsze.
Manhattan Beach, jak każda wielka powieść, ma wiele warstw i tajemnic. To nie tylko wciągająca historia z suspensem, rozgrywająca się na tle panoramy Nowego Jorku lat 30. i 40., ale przede wszystkim porywająca opowieść o dziewczynie, która na nowo zdefiniowała granice tego, co jest dopuszczalne dla kobiet.
Kilka lat wcześniej Anna towarzyszyła ojcu podczas wizyty w posiadłości Dextera Stylesa, szemranego biznesmena, który dorobił się na czarnym rynku w czasach prohibicji. Spotkanie na Manhattan Beach trwało krótko, jednak losy tych trojga splotły się już na zawsze.
Manhattan Beach, jak każda wielka powieść, ma wiele warstw i tajemnic. To nie tylko wciągająca historia z suspensem, rozgrywająca się na tle panoramy Nowego Jorku lat 30. i 40., ale przede wszystkim porywająca opowieść o dziewczynie, która na nowo zdefiniowała granice tego, co jest dopuszczalne dla kobiet.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz